Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 122632 sökträffar

Tyska 3

I kursen fördjupas de studerandes kunskaper om tysk syntax samtidigt som olika grammatiska beskrivningsmodeller behandlas genom att olika grammatikor jämförs. Genom berättarteoretiska analyser av flera tyskspråkiga romaner och en introduktion i grundläggande berättarteoretiska och interpretationsteoretiska modeller fördjupas de studerandes kunskaper om den moderna tyskspråkiga litteraturen. Den sk

UVK 1: Läraren och skolan

Kursen behandlar skolan som historiskt framvuxen institution, organisation och arbetsplats. Lärarens roll och arbete belyses såväl ur ett nutida som ur ett historiskt perspektiv. Utifrån ett samhällsperspektiv synliggörs förändringar i styrningen av skolan med utgångspunkt i styrdokument och lagstiftning. Kursen tar också upp lärarrollen i förhållande till skolans mål och uppdrag, organisation sam

Bedömning av kunskaper och betygssättning (UVK5)

Kursen behandlar kunskapssyn, bedömning och betygsättning ur ett nationellt, internationellt och historiskt perspektiv. Det nuvarande mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet analyseras ingående utifrån betygssystemets konstruktion, den kriterierelaterade bedömningsprincipen samt hur bedömning och betygsättning är avsedda att tillämpas.

UVK 2: Eleven och elevens värld i skolan

I kursen introduceras teorier om barns och vuxnas utveckling och lärande. Eleven förstås med utgångspunkt i sitt sociala sammanhang och sin sociala bakgrund, exempelvis med hjälp av begrepp som genus, etnicitet och klass men också i förekommande fall med perspektiv hämtade ur barndoms- och ungdomskulturforskningen. Kursen ska bidra till att studenterna utvecklar en fördjupad förståelse för sina f

UVK 3: Läroplansteori och didaktik

Kursen behandlar praktiska och teoretiska perspektiv för planering och analys av undervisning. Kursen belyser undervisning i relation till styrdokument och samhälleliga förväntningar samt diskuterar dess mål, innehåll och former utifrån såväl ett nutida som historiskt perspektiv

UVK 6: Sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap

I kursen avhandlas sociala relationer mellan enskilda och grupper av elever och lärare i förhållande till organisatorisk och pedagogisk planering och ledarskap. Detta innefattar även variation i elevers bakgrund och förutsättningar, konflikthantering samt inkluderings- och exkluderingsprocesser. Kursens teman belyses utifrån teorier inom socialpsykologi, pedagogik och sociologi.

UVK 8: Utbildningsvetenskapliga perspektiv och forskningsansatser

Kursen behandlar vetenskapsteoretiska och metodologiska perspektiv inom ramen för utbildningsvetenskaplig forskning och är en förberedelse för det självständiga examensarbete som skrivs under ämneslärarutbildningens sista termin. Utifrån ett utbildningsvetenskapligt perspektiv behandlas vanligt förekommande kvalitativa och kvantitativa metoder för såväl insamling som analys av empiriskt material.

Verksamhetsförlagd utbildning, VFU 3, gy

Kursen består av tio veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med handledning i yrkesrollen. Studenten får av handledare vägledning i den kommande yrkesrollen. Studenten följer handledarens arbete och får så långt det är möjligt ta ansvar för den dagliga planeringen, undervisningen och andra arbetsuppgifter

Nationalism and Communism in Central Europe (Poland, Czech Republic, Slovakia, Hungary)

Kursen inleds med en teoretisk granskning av begreppen nationalism och kommunism, de dominerande ideologierna under 1900-talet i Centraleuropa, det vill säga Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern. Därefter studeras nationalismens och kommunismens uppkomst, utveckling och nutida arv i regionen. Olika konkreta fall av nationalismens och kommunismens uttryck i Centraleuropa så som bildandet av nya natiThe course will discuss the emergence, development and contemporary legacy of nationalism and communism as the two major political ideologies in the twentieth century Central Europe. A particular focus will be directed towards Poland, Czech Republic, Slovakia and Hungary. Communism will be further explored as a political and cultural system that dominated the societal transformation of these stat

Öst- och centraleuropakunskap: Centraleuropa efter järnridåns fall (Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern)

Kursen ger dig en översikt i fråga om Polens, Tjeckiens, Slovakiens och Ungerns postkommunistiska samhällsutveckling. De viktigaste politiska och kulturella tendenserna som genomsyrade Centraleuropa efter järnridåns fall kommer att problematiseras och diskuteras. Du får möjlighet att fördjupa dig i specifika frågor rörande nationella och etniska identiteter, demokratiseringsprocess och övergång tiThe course provides an overview of the post-communist development of the societies of Central Europe, i.e. Poland, Slovakia, Hungary and the Czech Republic. The key political and cultural tendencies permeating Central Europe after the fall of the Berlin Wall are problematised and discussed, as is the question of the region's role as a potential bridge between East and West and North and South. A s

Politik, kultur och identitet i Ryssland, Ukraina och andra postsovjetiska stater

Efter en kort historisk introduktion som utgår från 1900-talets ryska och sovjetiska historia ger kursen en översikt över den postsovjetiska politiska utvecklingen med inblickar i centrala tematiska fält som nationsbyggen, minnespolitik, migration (med fokus på centralasiatisk migration till Ryssland och ukrainsk dito till Italien och Polen), säkerhetspolitik (delvis med fokus på Kaukasus) och ideThis course requires basic eligibility in Swedish (Svenska 3/Svenska som andraspråk 3 or Tisus). You can find information about the course on the Swedish pages.

Politik, samhälle och identitet i Ryssland, Ukraina och andra postsovjetiska stater

Kursen fokuserar på utvecklingen i Ryssland, Ukraina och andra postsovjetiska stater efter Sovjetunionens upplösning 1991 med tonvikt på politik, identitet och samhälle. Kursen ger en kort bakgrund till 1900-talets ryska och sovjetiska historia, men fokuserar på en översikt över den postsovjetiska politiska utvecklingen med inblickar i centrala tematiska fält som nationsbyggen, minnespolitik, migr

Film, kultur och identitet i Ryssland och Ukraina

Under kursen studeras rysk och ukrainsk film och litteratur som uttryck för kultur och identitet. Efter en kort historisk introduktion som utgår från 1900-talets sovjetiska litteratur- och filmhistoria ger kursen en översikt över den postsovjetiska kulturutvecklingen i Ryssland och Ukraina med fokus på hur 1900-talets individuella och kollektiva trauman gestaltas i samtida rysk och ukrai

Öst- och centraleuropakunskap: Kandidatkurs

Kursen behandlar valda teorier och metoder inom historievetenskap och kulturvetenskap med breda utblickar mot andra discipliner. I kursen läses vetenskapliga verk både av översiktskaraktär och om konkreta frågor inom det öst och centraleuropeiska området. Litteraturen belyser olika forskningstraditioner och teoretiska skolor. Den studerande genomför ett självständigt arbete över ett i samråd med hThe course covers chosen theories and methods in history and cultural sciences with a broad look towards other disciplines. In the course, academic works are read both of a general nature and about concrete questions in relation to the study of Eastern and Central Europe. The literature highlights different research traditions and theoretical schools. The student carries out an individual project

Öst- och centraleuropakunskap: Ryssland och Östeuropa - nutid och dåtid

The course focuses on historical processes and their role in shaping identity in modern Russia and its Eastern European neighboring countries (such as Ukraine, Belarus, and Moldova), which were part of the Soviet Union before 1991. Key identity-shaping events both before and after 1917 (such as the Russian communist revolution, the famine and terror of the 1930s, World War II, the Cold War, the faThe course focuses on historical processes and their role in shaping identity in modern Russia and its Eastern European neighboring countries (such as Ukraine, Belarus, and Moldova), which were part of the Soviet Union before 1991. Key identity-shaping events both before and after 1917 (such as the Russian communist revolution, the famine and terror of the 1930s, World War II, the Cold War, the fa